ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

گران‌فروشی بلیت هواپیما دوباره شروع شد!

  • کد خبر: ۲۰۵۰۷۴
  • ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
  • ۱
گران‌فروشی بلیت هواپیما دوباره شروع شد!
در حالی بلیت پرواز‌های داخلی کم‌یاب شده و ایرلاین‌ها در این بخش عرضه قطره‌چکانی دارند که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش غیرقانونی قیمت بلیت کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، چند وقتی است که پیداکردن بلیت پرواز‌های داخلی برای مردم به یک عملیات تقریبا غیرممکن تبدیل شده و تداعی‌کننده ضرب‌المثل معروف «گشتم نبود، نگرد نیست» شده است. اگر هم باشد با قیمت‌های نجومی و بالاتر از نرخ‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری.

با وجود اظهارات گاه و بیگاه مسئولان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با ورود هواپیما‌های متعدد به کشور و الحاق آن‌ها به ناوگان هوایی، اما در عمل تغییر محسوسی در عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و افزایش خدمات‌رسانی آن‌ها به مردم صورت نگرفته است. طی دو سال اخیر خرید بلیت هواپیما با دشواری انجام می‌شود و بعضا خبری از فروش بلیت با قیمت‌ها مصوب نیست.

اواخر آذرماه امسال رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰ هواپیما و هلی‌کوپتر دست‌دوم وارد کشور شده، گفته بود‌: با توجه به وضعیت کشور تا قبل از ورود هواپیما به کشور آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم.

وی پیش‌تر (اوایل شهریور امسال) نیز از افزایش تعداد هواپیما‌های فعال به ۲۵۰ فروند تا پایان سال خبر داده و گفته بود: در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیما‌ها تاکنون عملیاتی شده است.

در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که خروجی ورود هواپیما‌های جدید به ناوگان هوایی مسافری کشور چه بوده است؟ آیا باعث شده تا روند همیشگی گران‌فروشی برخی ایرلاین‌ها کُند شود؟ آیا دسترسی به بلیت پرواز‌های داخلی برای مردم تسهیل شده است؟ آیا کیفیت خدمات ارتقا یافته است؟ آیا دستورالعمل حقوق مسافران رعایت می‌شود؟

متاسفانه پاسخ این پرسش‌ها «خیر» است. به‌عنوان نمونه سری به سایت‌های دارای مجوز فروش بلیت پرواز‌های داخلی می‌زنیم تا اثرگذاری ورود هواپیما‌های جدید به ناوگان هوایی کشور را از نزدیک مشاهده کنیم.

در سایت علی‌بابا پروازی برای مسیر تهران-مشهد طی امروز ۱۹ دیماه سال ۱۴۰۲ نه به‌صورت سیستمی و نه چارتری وجود ندارد و کاربر با این پیام مواجه می‌شود: «متاسفانه هیچ پروازی مطابق فیلتر‌های مدنظر شما پیدا نشد.»

برای پرواز تهران-کیش نیز وضعیت مشابه است. تمام پرواز‌های این مسیر شرکت‌های هواپیمایی کاسپین، قشم‌ایر، آسمان، چابهار، وارش، کیش‌ایر، ایران‌ایر، فلای پرشیا و... تکمیل شده است.

البته برای روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه می‌توان با قیمت حدود ۳ میلیون تومانی بلیت پرواز تهران-کیش هواپیمایی چابهار را خریداری کرد، یعنی تقریبا ۱.۳ میلیون تومان گران‌تر از قیمت مصوب اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری.

بلیت پرواز تهران-شیراز نیز برای امروز موجود نیست، البته هواپیمایی فلای پرشیا بلیت این پرواز را برای فردا با قیمت ۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان می‌فروشد. این قیمت حدود ۷۰۰ هزار تومان از قیمت مصوب بالاتر است!

هیچ بلیت پروازی برای مسیر تهران-اهواز نیز تا شنبه هفته آینده موجود نیست. هواپیمایی کارون بلیت این پرواز را برای یکشنبه آینده ۸۰۰ هزار تومان گران‌تر از قیمت مصوب عرضه کرده است. برای مسیر پروازی تبریز-کیش و تبریز-شیراز نیز تا اطلاع ثانوی بلیت وجود ندارد.

همان‌گونه مشاهده می‌شود با وجود ورود هواپیما‌های جدید به ناوگان هوایی کشور طبق ادعای رئیس سازمان هواپیمایی کشور، اما نه تنها تغییری در روند خدمات‌رسانی به مردم صورت نگرفته که شرکت‌های هواپیمایی در حال گران‌فروشی بلیت پرواز‌های داخلی هستند. مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری فعلا متوجه آن نشده است.

قیمت مسیر‌های پروازی که در جدول بالا مشاهده می‌شود سیستمی و اکونومی بوده (مستندات موجود است) و سایت فروشنده برای در امان ماندن از مباحث مربوط به تبعات گران‌فروشی اقدام به درج عبارت «نرخ رسمی ایرلاین» کرده است!

شرکت‌های هواپیمایی اوایل امسال به‌صورت خودسرانه و بدون اخذ مجوز‌های لازم اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند. موضوعی که در ابتدا سازمان هواپیمایی کشوری با آن مماشات کرد، اما با ورود وزیر راه و شهرسازی جلوی گران‌فروشی ایرلاین‌ها با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی گرفته شد.

در حالی حدود ۸ ماه از این ماجرا می‌گذرد که شرکت‌های هواپیمایی بی سروصدا قیمت بلیت پرواز‌های داخلی را افزایش داده‌اند. تا امروز نیز خبری از نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر این بخش و جلوگیری از افزایش غیرقانونی بلیت هواپیما نیست. البته این احتمال وجود دارد که قیمت بلیت هواپیما با چراغ سبز متولی حمل‌ونقل هوایی مسافری افزایش یافته باشد.

محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شهریور ماه امسال درخصوص نظارت‌ها بر نحوه عرضه بلیت گفته بود: سازمان تعزیرات، دادستانی، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بازرسی کل کشور در قالب یک گروه از تمام شرکت‌ها و سایت‌های فروش بلیت به‌صورت روزانه نحوه عرضه و نمایش فروش بلیت را بررسی و بازرسی می‌کنند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
0
0
کوبازرسی به دادمردم برسید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->